1. Evalueren vorig groepsplan en verzamelen gegevens
Er is geen vorig groepsplan beschikbaar om te bestuderen omdat het de kleuterklas is. De meeste kinderen zaten vorig jaar immers nog niet op school. Ik heb daarom alle kinderen van groep 2 bekeken aan de hand van observatie- en registratiemodel van ‘Kijk’. Het KIJK! observatie- en registratiemodel is een praktisch hulpmiddel voor het gestructureerd observeren en registreren van de ontwikkeling bij jonge kinderen uit groep 1 en 2 van de basisschool en aanvangsgroepen in het speciaal basisonderwijs. Dit gebeurt met ontwikkelingslijnen die gebaseerd zijn op ervaringen uit de praktijk en wetenschappelijk onderzoek. Bij het invullen geeft de leraar, op basis van zijn professionele observatie, per ontwikkelingsaspect aan in welke ontwikkelingsfase het individuele kind zich bevindt. In samenhang met de basiskenmerken van het kind, de betrokkenheid en eventuele risicofactoren ontstaat een compleet beeld van de ontwikkeling. Aan de hand hiervan kan de leraar de juiste keuzes maken op pedagogisch, didactisch en organisatorisch gebied. (bron: RPCZ)
Het is daarnaast opvallend dat er eigenlijk geen kinderen in de klas zitten die minder goed zijn op het gebied van rekenen. Er zijn wel een aantal kinderen sterker op het gebied van rekenen. Zo is er een jongentje die rekenen leuk vindt en dit ook heel goed kan. In de bijlage zijn de verzamelde gegevens te vinden.
2 Selecteren van leerlingen met algemene en specifieke onderwijsbehoeften
Zoals eerder al gezegd zijn er geen kinderen met een achterstand. Eigenlijk alle kinderen beheersen wat zijn op deze leeftijd moeten beheersen.
3 Benoemen van de onderwijsbehoeften
Er is geen vorig groepsplan beschikbaar om te bestuderen omdat het de kleuterklas is. De meeste kinderen zaten vorig jaar immers nog niet op school. Ik heb daarom alle kinderen van groep 2 bekeken aan de hand van observatie- en registratiemodel van ‘Kijk’. Het KIJK! observatie- en registratiemodel is een praktisch hulpmiddel voor het gestructureerd observeren en registreren van de ontwikkeling bij jonge kinderen uit groep 1 en 2 van de basisschool en aanvangsgroepen in het speciaal basisonderwijs. Dit gebeurt met ontwikkelingslijnen die gebaseerd zijn op ervaringen uit de praktijk en wetenschappelijk onderzoek. Bij het invullen geeft de leraar, op basis van zijn professionele observatie, per ontwikkelingsaspect aan in welke ontwikkelingsfase het individuele kind zich bevindt. In samenhang met de basiskenmerken van het kind, de betrokkenheid en eventuele risicofactoren ontstaat een compleet beeld van de ontwikkeling. Aan de hand hiervan kan de leraar de juiste keuzes maken op pedagogisch, didactisch en organisatorisch gebied. (bron: RPCZ)
Het is daarnaast opvallend dat er eigenlijk geen kinderen in de klas zitten die minder goed zijn op het gebied van rekenen. Er zijn wel een aantal kinderen sterker op het gebied van rekenen. Zo is er een jongentje die rekenen leuk vindt en dit ook heel goed kan. In de bijlage zijn de verzamelde gegevens te vinden.
2 Selecteren van leerlingen met algemene en specifieke onderwijsbehoeften
Zoals eerder al gezegd zijn er geen kinderen met een achterstand. Eigenlijk alle kinderen beheersen wat zijn op deze leeftijd moeten beheersen.
3 Benoemen van de onderwijsbehoeften
4 Clusteren van leerlingen met gelijke specifieke onderwijsbehoeften
*Wout en Nessa
*Sem, Jorrit en Kiƫra
*Kai en Stein
5 Opstellen van het groepsplan
6 Uitvoeren van het groepsplan
Geen opmerkingen:
Een reactie posten