Dinsdag 6 september 2011
Wat was nieuw voor je?
- Dat mindmappen zulke grote, positieve resultaten kan behalen. Ik wist dat mindmappen handig was, maar dat daar zulke grote leerresultaten mee geboekt konden worden was nieuw voor mij.
- Dat je eigenlijk vooral de linker hersenhelft gebruikt. Ik wist wel dat je één van de twee hersenhelften meer gebruikt maar wist niet welke dit was.
- Welke dingen ik kan doen om een hersenvriendelijke les te geven.
Wat heb je daarvan geleerd?
- Dat mindmappen inderdaad heel functioneel is. Daarnaast is het voor kinderen ook heel leuk. Doordat we zelf in het college aan de slag zijn geweest met het maken van een mindmap merk ik dat het ook leuk is om te doen, je merkt niet dat je aan het leren bent.
- Dat de linker hersenhelft vooral voor kennis, schema's en tabellen is. De rechter hersenhelft is voor het creatieve en voor de kleur. Wat is ook daarvan heb geleerd is dat als je beide hersenhelften gebruikt, ze een soort versterkt worden door elkaar.
- Benoem je doelen ook aan de kinderen. Maak het visueel. Laat de kinderen dingen doen.
Wat ben je van plan met deze nieuwe kennis/inzichten te doen?
- Ik ga zeker op stage en later in mijn eigen klas gebruik maken van mindmapping. Ik vind het voor mijzelf al een hele prettige manier van leren en omdat het zulke grote leerresultaten boekt vind ik het leuk dit ook in mijn klas uit te proberen. Ik ben dit echter niet van plan voor alles te doen. Maar af en toe een mindmap laten maken lijkt mij een leuke en goede afwisseling voor de kinderen.
- Zorgen dat ik tijdens mijn lessen zoveel mogelijk de 2 hersenhelften kan laten benutten om hierdoor het leerresultaat te verbeteren.
- Ik ga altijd mijn doelen benoemen voor mijn lessen. Ik ga plaatjes, filmpjes e.d. gebruiken om het visueel te maken en ik ga de kinderen dingen laten doen, zodat ze niet alleen maar hoeven te luisteren maar dit ook afgewisseld wordt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten